ProMotor – Ianuarie 2014

Românii care ne-au impresionat în 2013

Anul 2013 a fost plin de surprize plăcute din partea unor români ale căror acţiuni sau idei au făcut înconjurul lumii. Iată în continuare cine sunt şi ce au făcut.

Locul 1. GHE-O Rescue

Fără îndoială, mastodontul autohton merită din plin aplauze la scenă deschisă, specialiştii care au înfiinţat firma GHE-O făcându-se remarcaţi pe tot mapamondul datorită lui Rescue.
Maşina foloseşte atât componente de la alte maşini (de exemplu, motorul este de origine General Motors), dar şi unele comandate special sau realizate în atelierul GHE-O. Rescue este o maşină de intervenţie cu multiple aplicaţii, având capacităţi de offroad extrem şi fiind concepută în primul rând pentru misiuni de salvare în condiţii neprielnice.

Aşadar, mitul Hummer-ului este spulberat de români, iar pentru asta GHE-O Rescue merită luat în considerare de către autorităţile române. Şi nu numai! Vrem să mai auzim de compania românească GHE-O!

Locul 2. Ionuţ Budişteanu şi softul său pentru ”maşina autonomă low-cost”

Marii constructori auto investesc sute de milioane de euro pentru viitoarele maşini autonome, însă liceanul român le dă peste nas cu ideea sa revoluţionară, care ar putea face maşinile autonome mult mai accesibile decât estimează specialiştii.
Folosind un soft bine gândit, un webcam şi un mini-radar, Ionuţ afirmă că utilarea unei maşini cu un sistem de condus autonom ar putea costa de 20 de ori mai puţin decât sistemul folosit pe Google-car.

Deci ni se pare normal că Ionuţ a primit marele premiu al Festivalului de Tehnologie INTEL, un premiu de 75.000 USD şi sponsorizare din partea unei companii româneşti pentru a-şi dezvolta ideea.

Locul 3. Cei trei români care pleacă în Siberia cu un ARO

Nu este pentru prima dată când nişte români pleacă la dracu-n praznic (şi o spunem admirativ, nu peiorativ) cu o maşină. Însă cei trei ieşeni ne-au atras atenţia cu planul lor nebunesc, pus la cale în 2013, chiar dacă numai în 2014 va fi pus în aplicare.
Un plan care presupune folosirea unei maşini româneşti, dar care nu se mai fabrică de ceva vreme: ARO. Un offroader care, pe vremuri, se lupta de la egal la egal cu Range Rover sau Jeep! Însă care acum e asociat, eronat, cu minusurile perioadei comuniste.

Şi unde credeţi că vor să ajungă Ştefan, Tudor şi Iulian? Taman în Siberia, drumul dus-întors urmând a dura nişte luni de zile, parcursul total ajungând la 35.000 km. Cine le doreşte succesul, poate contribui la reuşita acestei expediţii – le puteţi oferi ajutorul contactându-i la adresa de mail offroadteamaro@gmail.com

Locul 4. Românii din Mongol Rally

Spre deosebire de precedenţii ”nebuni cu ARO”, Vlad şi Răzvan nu au fost chiar de capul lor, ci într-un cadru ceva mai organizat. De fapt, nu chiar organizat, pentru că singurele lucruri care fac parte dintr-un plan sunt donarea de către participanţi a unei sume de bani în scopuri caritabile, precum şi donarea maşinii la finalul raliului.
Cei doi au folosit în această a zecea ediţie a ”Mongol Rally” un Peugeot 206, maşină la care cu greu te poţi gândi că se pretează unui traseu de aproape 20.000 km între Londra şi Mongolia… Mai ales că echipa nu beneficiază de niciun fel de asistenţă tehnică din partea organizatorilor. Adică e o aventură serioasă pe popria piele!

Locul 5. Prima echipă românească din Amsterdam – Dakar Challenge

Ei bine, anul trecut ne-au mai atras atenţia doi români suficient de nebuni să plece într-o expediţie caritabilă de 10.000 de kilometri: Alexia şi Mihai sunt primii români care s-a înscris în Amsterdam – Dakar Challenge.
Timp de o lună de zile, să încerci să ajungi cu un Opel Astra Caravan, construit acum vreo 20 de ani, din Europa în Africa, preţ de 10.000 km şi prin forţe proprii, nu e la îndemâna oricui. Sau poate greşim şi ar trebui ca oricine să fie capabil de aşa ceva.

Aventura celor doi la bordul BADMOBIL-ului (nu, nu noi i-am dat denumirea asta, ci a fost botezat aşa chiar de cei care conduc maşina) o puteţi urmări în jurnalul de drum al celor doi.

Locul 6. Raul Oaida şi hot-rod-ul din LEGO

În timp ce majoritatea oamenilor se gândesc la LEGO ca la un joc pentru copii (”ia uite, un român care se joacă precum un copil, de ce să ne intereseze asta?!”), alţii folosesc LEGO pentru a-şi demonstra aptitudinile ieşite din comun.
În cazul lui Raul Oaida putem vorbi de un adevărat geniu, deoarece tânărul de 20 de ani a folosit o jumătate de milion de piese de LEGO pentru a crea o maşină funcţională. Care chiar se şi mişcă, datorită propulsiei prin aer comprimat.

Păcat că uluitoarea creaţie nu mai poate fi admirată în România (unde a fost construită cu meticulozitate), ci a luat drumul Australiei, de unde este şi cel care a finanţat acest proiect. Ok, Raul, what’s next? Suntem foarte curioşi!

Locul 7. Atelierul AutoK9 şi Logan-ul Coupe

Maşina făcută de cei de la AutoK9 depăşeşte limitele unui tuning, fie el şi amplu, realizat pe baza umilului Logan (prima generaţie). Practic, cine voia un Logan Coupe, are dovada că aşa ceva se poate face.
După ce împătimiţii de la AutoK9 au demonstrat de ce sunt în stare realizând un Logan decapotabil, au simţit nevoia ”unei noi provocări” şi aşa a apărut Logan Coupe. Care e o mixtură între Logan-ul autohton, un Hyundai Coupe şi diverse componente tuning.

Maşina a fost realizată în doar o lună de zile, iar costurile s-au ridicat în jurul valorii de 10.000 de euro. Bani pe care mulţi i-ar da pe alte maşini străine, mai cu ştaif (second hand, bineînţeles). Noi, însă, ne gândim că nu e departe ziua în care vom vedea un Logan cu adevărat sportiv. Fanii îl vor!

Locul 8. Alexandru Bogdan Mariş cu Dacia 1300 Concept

Prima oară când am văzut imaginile trimise de Alexandru, noi, cei din redacţia ProMotor, am rămas cu gura căscată. După care am început discuţii aprinse. Iar apoi am început să visăm cu ochii deschişi că am putea testa o astfel de Dacie…
Ce înseamnă cei trei ani dedicaţi acestui proiect de suflet? Ei bine, e suficient să spunem că, după numai o zi de la prezentarea Daciei 1300 Concept, proiectul lui Alexandru a făcut înconjurul lumii – ca idee, pe www.promotor.ro acest material a făcut în 24 de ore un milion de vizualizări!

Ne-a bucurat şi mai mult să vedem cât de mulţi dintre voi apreciază eforturile lui Alexandru (nici nu-i mai băgăm în seamă pe cârcotaşii ”anti-tot-ce-este-făcut-în-România-de-români”). Şi suntem curioşi dacă responsabilii de la Dacia se vor gândi în viitor să ia exemplul studentului român şi să-şi gratuleze fanii cu un concept de acest fel. Poate chiar să-l lase pe Alexandru şef de proiect…

Locul 9. ”The Insider” şi Iosif Oros

De câte ori în viaţă ai ocazia să iei contactul cu oameni care să te marcheze extraordinar? Ei bine, prin bunăvoinţa unui român anonim (căruia i-am atribuit numele conspirativ ”The Insider”…) am aflat mult mai multe despre o personalitate prea discretă a lumii auto: Iosif Oros.
Vorbim despre un inginer de origine română (şi pentru care rădăcinile de român au rămas tot timpul respectate – vrem să fie un exemplu pentru cât mai mulţi dintre noi!) care este considerat atât părintele celebrului Ford Mustang, dar şi al maşinilor sport de masă din Europa.

Evident, la ora actuală poţi afla diverse lucruri despre diverşi oameni folosind internetul. Însă când cineva îţi spune că l-a cunoscut personal pe Iosif Oros şi îţi dă detalii pe care nu le-ai fi putut afla de nicăieri, valoarea informaţiilor creşte exponenţial. Aşadar, mulţumim mult ”The Insider”, atât noi, cât şi cititorii care ştiu să aprecieze adevăratele valori.

Locul 10. Ion Ţiriac şi Galeria Ţiriac Collection

În 2013, miliardarul Ion Ţiriac ne-a făcut o surpriză foarte plăcută: a deschis pentru marele public o expoziţie auto, în care cei pasionaţi de maşinile de altă dată, dar şi de bijuterii intangibile din epoca modernă, pot admira o colecţie vastă.
Ce simţi când intri în universul dominat de cele câteva zeci de maşini de colecţie? Fiecare trebuie să afle pe propria piele: de la invidie la admiraţie, gama de sentimente este foarte largă. Drept pentru care Ion Ţiriac este unul dintre românii care ne-a făcut fericiţi în 2013.

Publicat pe ProMotor – Ianuarie 2014

By | 2018-01-26T15:41:19+00:00 30.01.2014|Apariții media|

Leave A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.